U dětí, které s literaturou teprve začínají, je nutné podpořit jejich zájem a lásku k četbě. To se samozřejmě nestane, pokud jim budeme jako povinnou četbu předkládat nezáživné a náročné knihy, které v konečném výsledku ani nejsou vhodné pro čtenáře v jejich věku.
Následující tipy mohou sloužit jako skvělá inspirace pro žáky 7. ročníků základních škol.
Hobit
Kdo knihu napsal?
J. R. R. Tolkien
O čem kniha je?
Tolkien vytvořil jakýsi vlastní svět plný fantastických prvků, který znají děti i dospělí po celém světě. Pro ty mladší čtenáře je vhodný například titul s názvem Hobit, který autor napsal původně pro své děti. Pokud si už někteří z žáků troufají, mohou se pustit také do klasiky – trilogie Pána prstenů – která je už trochu náročnější.
Letopisy Narnie
Kdo knihu napsal?
C. S. Lewise
O čem kniha je?
Stejně jako příběhy od Tolkiena, také Letopisy Narnie patří do žánru fantasy. Hlavními postavami jsou čtyři sourozenci, kteří při hře na schovávanou najdou ve skříni dveře do jiného světa. Jedná se o sedmidílný cyklus; pokud tedy dítě zaujme už první díl, může se propracovat i těmi dalšími, a ponořit se tak naplno do Narnijského světa.
Cesta do středu Země
Kdo knihu napsal?
Jules Verne
O čem kniha je?
Jules Verne je někdy přezdívaný také jako „král dobrodružné literatury“. Jeho příběhy ocení spíše chlapci, nicméně oblíbený je také u mnohých děvčat. Výbornými knihami pro děti v sedmém ročníku mohou kromě Cesty do středu Země být také například Cesta kolem světa za 80 dní nebo Děti kapitána Granta.
Alenka v říši divů
Kdo knihu napsal?
Lewis Carroll
O čem kniha je?
Alenku v říši divů zná snad každé dítě z pohádkových souborů nebo z televize. Málokdo však četl originál od Lewise Carolla. Příběh je známý, jednoduchý, ale zároveň velice poutavý a žáci při četbě zapojí fantazii naplno. Výhodou je také poměrně jednoduché zpracování, co se formy a jazyka týče.
Kytice
Kdo baladu napsal?
Karel Jaromír Erben
O čem kniha je?
K základnímu vzdělání patří kromě Máje od Karla Hynka Máchy také soubor balad s názvem Kytice. Ten zná snad každý dospělý v našich končinách. Sedmý ročník je ideální pro seznámení dětí s některými příběhy. Na těch se skvěle naučí také rozbor díla a některé literární prvky a jejich názvy. Povídky navíc nejsou příliš dlouhé, a tak je možné jimi vyplnit i vyučovací hodinu.